Plastik
Plastik: tani, wytrzymały i lekki. Brzmi zbyt dobrze, żeby było prawdziwe? To materiał obecny w każdym kraju, w każdej społeczności i związany z każdym stylem życia. Zapewne na co dzień korzystasz z wielu plastikowych przedmiotów: pojemników na żywność i napoje czy sztućców i naczyń, ale z plastiku robi się też rzeczy, których potrzebujesz, kiedy spędzasz czas poza domem, na przykład namioty i liny. Plastik ułatwia nam życie na wiele różnych sposobów. Dzięki niemu sprzęt, który nosimy ze sobą podczas wypraw, jest lżejszy, a jedzenie i napoje dłużej zachowują świeżość.
Plastik ma jednak bardzo poważną wadę: produkcja i użycie jednorazowego plastiku oraz trudności w zapanowaniu nad rosnącą ilością plastikowych odpadów doprowadziły do ogromnego zanieczyszczenia środowiska. Plastikowe śmieci i mikroplastiki szerokim strumieniem wlewają się do mórz i oceanów, zatruwając morskie ekosystemy i zagrażając zdrowiu ludzi na niespotykaną dotąd skalę.
Rozwiązanie tego problemu nie ma jednak nic wspólnego z morzem. Ciągłe sprzątanie oceanów i rzek nic nie da. Wyjścia z tej trudnej sytuacji należy szukać na lądzie, wśród ludzi, czyli tam, gdzie problem się zaczyna. Sposoby na poradzenie sobie z zalewem plastikowych śmieci, takie jak ograniczenie stosowania jednorazowych plastikowych produktów, lepszy recykling plastikowych odpadów czy stworzenie bardziej ekologicznych zamienników plastiku, są w naszym zasięgu.
Cele odznaki:
Celem odznaki Tide Turners Plastic jest, by młodzi ludzie:
Jak zdobyć odznakę plastik?
Zdobywanie odznaki Plastik można podzielić na następujące kroki:
Całość znajdziesz tutaj
Całość znajdziesz tutaj
Instrumenty metodyczne ZHP
Dzięki odznace Plastik możecie zrealizować następujące instrumenty metodyczne ZHP
Zuchy
Tropy: Oceanografowie/Oceanografki, Ekoludki, Przyrodnicy/Przyrodniczki
Sprawności: ekolog/ekolożka, meteorolog/meteorolożka
Gwiazdki: Zuch sprawny „Zuch podejmuje działania
nakierowane na ochronę środowiska”
Harcerze
Tropy: Propagatorzy zrównoważonego rozwoju – upcycling, Przyjaciele środowiska naturalnego
Sprawności: ekolog/ekolożka, świadomy konsument/świadoma konsumentka, mistrz/mistrzyni DIY
Stopnie: Ochotniczka/Młodzik „Znam zasady segregacji odpadów w swoim miejscu zamieszkania. Segreguję zgodnie z nimi odpady w domu, szkole i harcówce”
Tropicielka/Wywiadowca „Korzystałem/am wyłącznie z wielorazowych naczyń i sztućców na biwakach, inicjatywach szkolnych i harcerskich przez minimum trzy miesiące”
Harcerze starsi
Tropy: Zielony raj
Sprawności: ekolog/ekolożka, świadomy konsument/świadoma konsumentka, mistrz/mistrzyni DIY
Stopnie: Samarytanka/Ćwik „Dowiedziałem/am się, czym jest globalne ocieplenie, jakie są jego przyczyny oraz prognozowane konsekwencje. Poznałem/am pojęcie śladu węglowego, opowiedziałem/am o stosowanych we własnym życiu działaniach na rzecz jego zmniejszenia (np. dojeżdżanie do szkoły rowerem lub komunikacją miejską, stosowanie różnych sposobów oszczędzania energii). W trakcie trwania próby wyrobiłem/am w sobie nowy nawyk zmniejszający emisję gazów cieplarnianych.”, „Dowiedziałem/am się, jaki wpływ na środowisko wywieram podczas wypraw, wycieczek, obozów, biwaków na łonie przyrody. Poznałem/am podstawowe techniki minimalizacji tego wpływu Skompletowałem/am własny ekwipunek, posiadając przynajmniej jedną pomocną w tym rzecz (np. sprzęt do hamakowania, wielorazowy worek na resztki/odpady, worki lub pojemniki zabezpieczające żywność przed dostępem dzikich zwierząt, sprzęt do gotowania, składana miska do mycia)”.
Wędrownicy
Tropy: Ekologiczny obóz, Ograniczanie ilości odpadów
Sprawności: Ekolog/ekolożka, świadomy konsument/świadoma konsumentka, mistrz/mistrzyni DIY
Odznaka Skautów Świata: https://zhp.pl/sluzba/odznaka-skautow-swiata
Czas:
60 minut
Liczba osób:
7-10
Potrzebne rzeczy:
Spis:
W skrócie:
Dzięki temu zadaniu uczestnicy w przystępny sposób dowiedzą się więcej o problemie plastiku.
Przebieg zadania:
Aby przybliżyć uczestnikom problem plastiku, obejrzyjcie wspólnie kilka krótkich filmów. Oto kilka wartych uwagi:
Uczestnicy mogą obejrzeć jeden z filmów, a następnie opowiedzieć, dlaczego uważają, ze jest ważny. Po obejrzeniu filmów przeprowadźcie dyskusję na temat tego, czego możemy się z nich nauczyć.
Uczestnicy mogą pokazać oba filmy swoim rodzicom i przyjaciołom oraz przedstawić swoje i ich opinie na następnym spotkaniu.
Czas:
15-20 minut
Liczba osób:
7-10
Potrzebne materiały:
nie są potrzebne dodatkowe materiały
Spis:
Przebieg zadania:
Realizujcie cel grupy przez trzy tygodnie
Czas:
15-20 minut
Liczba osób:
7-10
Potrzebne materiały:
Spis:
W skrócie:
Dzięki temu zadaniu uczestnicy w praktyce poznają, czym jest ponowne użycie i recykling.
Przebieg zadania:
Kto w twoim domu jest odpowiedzialny za robienie zakupów? Połóż wielora-zową torbę przy drzwiach wejściowych lub w samochodzie, żeby osoba, która zajmuje się zakupami, zawsze miała ją pod ręką.
Jak zrobić torbę materiałową https://mornmypotamus.com/no-sew-t-shirt-tote-bag-tutorial
Czas:
20-30 minut
Liczba osób:
11-14
Potrzebne materiały:
Spis:
W skrócie:
To zadanie pokaże młodym ludziom, jak można kreatywnie wykorzystać odpady opakowaniowe.
Przebieg zadania:
Butelki PET mają różne kształty i rozmiary. Można je wykorzystać w kreatywny sposób, żeby stworzyć doniczki.
Towards Responsible Use of Plastics Reduce, Reuse, Recycle Centre for Environment Education, India A Manual for Schools
Czas:
15 minut na objaśnienie ankiety
3 dni na przeprowadzenie ankiety i analizę wyników
40 minut na omówienie wyników
Liczba osób:
15 i więcej
Potrzebne materiały:
Spis:
W skrócie:
To zadanie pomaga uczestnikom zbadać przyczyny śmiecenia; poznać stosunek ludzi do tego zjawiska i odkryć, jak śmiecenie wpływa na życie ludzi.
Przebieg zadania:
Śmiecenie to problem środowiskowy i społeczny, dlaczego więc ludzie wciąż śmiecą? To zadanie pozwoli uczestnikom odkryć przyczyny tego zachowania. Za pomocą ankiety młodzi ludzie zyskają wgląd w problemy związane ze śmieceniem.
W gronie przyjaciół zastanówcie się, jaki problem chcielibyście zasygnalizować lokalnym politykom (a może nawet ministrowi?). Skontaktujcie się z wybraną, osobą i opowiedzcie jej, co chcielibyście osiągnąć z jej pomocą. Żeby zaliczyć to zadanie, będziecie musieli napisać przekonujący list, wybrać się na spotkanie lub zadzwonić i zrobić wszystko, co w waszej mocy, żeby przekonać tę osobę do podjęcia działań. Nie zapomnijcie zrobić sobie wspólnego zdjęcia!
Poproś przyjaciół, żeby pomogli ci w tym zadaniu. Niech każdy znajdzie jeden przedmiot, którego prawie nikt nie podejrzewa, że zawiera plastik. Czy wiedzieliście na przykład, że filtry w papierosach mają w sobie maleńkie plastikowe włókna? Jak pokazało przeprowadzone niedawno badanie, na całym świecie papierosy były najczęściej znajdowanym w środowisku typem plastikowego odpadu. Inne podstępne tworzywa sztuczne ukrywają się w gumie do żucia, ubraniach, brokacie i torebkach herbaty. Niech każdy przyniesie przykładowy przedmiot do szkoły. Zorganizujcie za zgodą dyrekcji „wystawę” z zebranych przedmiotów i ustawcie ją w centralnym punkcie, zęby jak najwięcej osób ją zobaczyło. Wystawa powinna informować oglądających, dlaczego trzeba mówić o ukrytym plastiku.
Możecie skorzystać z materiałów przygotowanych przez Clean Seas, żeby dowiedzieć się więcej o plastikowych przedmiotach. Oczywiście możecie też zdobyć informacje potrzebne do wystawy z innych źródeł.
hm. Aleksandra Berner
kierowniczka Zespołu ds. CZR
[email protected]
Copyright © 2023 Związek Harcerstwa Polskiego