Energia

Czy wyobrażasz sobie życie bez energii? To niemożliwe! Nasze życie jest dosłownie otoczone energią, ale rzadko zatrzymujemy się, by zastanowić się, dlaczego energia jest tak ważna. Używamy energii                  do gotowania jedzenia, do ogrzewania lub chłodzenia naszych domów, do oświetlenia, gdy jest ciemno,  do poruszania się i do wielu innych rzeczy. Na całym świecie ludzie zużywają coraz więcej energii. Obecnie jednak nie wszyscy mają dostęp do takiej ilości energii, jakiej potrzebują. Tymczasem większość energii, której ludzie zużywają, pochodzi ze spalania paliw, które szkodzą naszej planecie i naszemu zdrowiu.        Na świecie jest wystarczająco dużo czystej energii odnawialnej dla każdego; musimy jednak wspólnie opracować plan i podjąć działania w celu zapewnienia każdemu możliwości korzystania z energii w czasie    i miejscu, gdzie jej potrzebuje.

Cele odznaki:

  • edukacja dzieci i młodzieży na temat roli, jaką energia odgrywa w naszym codziennym życiu i na naszej planecie,
  • pomoc w stworzeniu ciekawego i angażującego programu drużyny lub gromady,
  • zachęcanie i motywowanie społeczności lokalnych przez młodzież do zmiany codziennych nawyków,
  • wzbogacenie wiedzy i umiejętności młodych ludzi o energii i energetyce.

Jak zdobyć odznakę energi?

Pierwsza część broszury zawiera podstawowe informacje o charakterze ogólnym, których celem jest pomoc drużynowym w przygotowaniu sesji i zajęć grupowych bez konieczności wyszukiwania informacji.

Druga część broszury zawiera program dotyczący odznaki: szereg działań i pomysłów na zachęcenie do nauki i zmotywowanie zuchów i harcerzy do zaangażowania się w kwestie związane z energią.

Dodatkowe zasoby, przydatne strony internetowe oraz glosariusz objaśniający kluczowe pojęcia znajdują się na końcu broszury.

W celu ułatwienia korzystania z propozycji zarówno informacje ogólne, jak i powiązane działania zostały podzielone na pięć głównych sekcji:

A.ENERGIA TO ŻYCIE: wprowadza podstawowe fakty na temat znaczenia energii dla życia na Ziemi.

B.ŹRÓDŁA ENERGII I ICH ODDZIAŁYWANIE:  przedstawia główne źródła energii i ich oddziaływanie na środowisko.

C.WYKORZYSTANIE ENERGII: opisuje różne rodzaje energii oraz na co ludzie zużywają energię każdego dnia.

D.ENERGIA DLA LEPSZEGO ŚWIATA: bada związek pomiędzy energią a rozwojem.

E.PODEJMIJ DZIAŁANIA: podsuwa pomysły, które pomogą Ci oszczędzać energię w codziennym życiu           i podnieść świadomość lokalnej społeczności.

Aby zdobyć odznakę, uczestnicy muszą wykonać jedno z dwóch obowiązkowych zadań na początku każdej sekcji oraz (co najmniej) jedno dodatkowe zadanie z każdej sekcji, wybrane indywidualnie lub w grupie. Zuchy i harcerze mogą również wykonać dodatkowe czynności, które drużynowy uzna za stosowne.

Aby zdobyć odznakę, uczestnicy muszą wykonać dwa rodzaje zadań z każdej kategorii.

Pierwsze lub drugie zadanie wymienione w każdej kategorii powinno być wykonane przez wszystkich, ponieważ zawiera ogólny zarys tematyczny. Te obowiązkowe zadania najlepiej wykonywać w grupie (gromadzie/drużynie lub zastępie). Następnie osoby wykonujące zadania mogą samodzielnie wybrać z listy opcjonalnych zadań te, które są dla nich najbardziej istotne i interesujące.

Całość znajdziesz tutaj

https://cbp.zhp.pl/poradniki/yunga/

Instrumenty metodyczne ZHP

Dzięki odznace Energia możecie zrealizować następujące instrumenty metodyczne ZHP

Zuchy

Tropy: Fizycy, Inżynierowie, Młodzi naukowcy

Sprawności:

Gwiazdki:

Harcerze


Tropy:

Sprawności: Złota Rączka, Domownik/Domowniczka

Stopnie: Wywiadowca/Tropicielka „Mam stały obowiązek domowy związany z obsługą urządzeń technicznych i wywiązuję się z niego”

 

Harcerze starsi

Tropy: Magia nauki,

Sprawności: Złota Rączka, Domownik/Domowniczka

Stopnie:

Wędrownicy

Tropy:

Sprawności: Złota Rączka, Domownik/Domowniczka

Odznaka Skautów Świata: https://zhp.pl/sluzba/odznaka-skautow-swiata

Przykładowe zadania

A.10 Efekt Cieplarniany

Jesteś ciekawy, jak naprawdę działa efekt cieplarniany? Możesz przeprowadzić prosty eksperyment, aby zobaczyć efekty działania szklarni. Do tego eksperymentu potrzebne sa. dwa małe termometry, słoik lub inny przezroczysty pojemnik, zegar lub zegarek oraz lampa do opalania lub słoneczne miejsce do przeprowadzenia eksperymentu. Umieść oba termometry w słonecznym miejscu.

Przykryj jeden z nich termometry odwróconym do góry nogami słoikiem. Sprawdzaj co minutę temperaturę na obu termometrach przez dziesięć minut i zapisz wyniki. Czy była jakaś różnica na termometrze umieszczonym wewnątrz słoika i termometrem umieszczonym poza słoikiem? Jak to się ma do efektu cieplarnianego? Dowiedz się więcej o tym eksperymencie tutaj: http://sln.fi.edu/tfi/activity/earth/earth-5.html

A.11 Nagrzewanie się ziemi

Niektóre części Ziemi nagrzewają się szybciej niż inne, ze względu na różne rodzaje powierzchni, kolory i inne czynniki. Czy kiedykolwiek zauważyłeś inne temperatury powietrza w miejscach nasłonecznionych czy zacienionych? To nierównomierne nagrzewanie się Ziemi powoduje wiatry i fale. Jak sądzisz: czy woda czy ląd pochłaniają więcej ciepła? Czy uważasz, że kolor powierzchni ziemi wpływa na to, jak wiele ciepła ziemia jest w stanie pochłonąć (np. lód, piasek i ciemna gleba)? Dowiedz się za pomocą eksperymentu, jak różnego koloru gleba pochłania i zatrzymuje ciepło, a jak pochłania i zatrzymuje ciepło woda! Będziesz potrzebował nasłonecznionego miejsca lub silnej lampy, trzy formy do ciasta (lub talerze), ciemnej gleby, jasnego piasku, wody, trzech termometrów i zegarek. Napełnij formy do tego samego poziomu: jedną glebą, drugą piaskiem, a trzecią wodą. Włóż termometr do każdej formy. Umieść formy lub talerze pod silną lampą lub w słońcu, i sprawdzaj co minutę temperaturę na obu termometrach przez dziesięć minut i zapisz wyniki. Potem umieść formy w zacienionym miejscu i sprawdzaj co minutę temperaturę na obu termometrach przez dziesięć minut. Możesz również poeksperymentować z mokrą ziemią, suchą ziemią, ścinkami trawy, lub innymi rodzajami powierzchni. Jakie powierzchnie w Twojej okolicy pochłaniają najwięcej ciepła ze słońca? Przeczytaj więcej o tym eksperymencie tutaj: www.ucar.edu/leam/1125t.htm.

A.15 Artykuł o zmianach klimatycznych

Poziom

Jak zmiany klimatyczne wpływając na ludzi i środowisko w Twojej lokalnej społeczności? Przeczytaj kilka artykułów prasowych na temat zmian klimatu w Twojej okolicy. Napisz wtedy swój własny artykuł prasowy o tym, dlaczego zmiany klimatu mają miejsce i jaki mają wpływ na źródła energii i produkcję energii w Twojej społeczność lub kraju. Możesz również zbadać, jak zmiany klimatu wpływają na zjawiska naturalne, takie jak wulkany, trzęsienia ziemi i tsunami. Dowiedz się, które części świata będą najbardziej dotknięte zmianami klimatycznymi i dlaczego.

B.02 Ocena sytuacji

Poziom

Wybierz się na wycieczkę do miejsca, gdzie produkowana jest energia. Możesz wybrać się na wycieczkę do takich miejsc jak farma wiatrowa, zapora wodna, elektrownia jądrowa lub elektrownia słoneczna, aby dowiedzieć się o produkcji energii. Umów się na wycieczkę lub porozmawiaj z pracownikiem, jeśli to możliwe. Jak wytwarzana jest energia? Jaki wpływ ma ta energia na środowisko naturalne? Kto korzysta z produkowanej energii? Jakie są wyzwania związane z tym systemem energetycznym? Stwórz artykuł prasowy, aby nagłośnić to, co widziałeś i co się dowiedziałeś podczas wizyty.

B.06 Elektrociepłownie

Rolnictwo zarówno zużywa, jak i dostarcza energię. Niech każdy z członków Twojej grupy wybierze jakąś roślinę służącą do produkcji biopaliwa i przygotuje jej „autobiografię”, mówiącą o tym, ile energii zarówno zużywa, jak i produkuje. W jaki sposób jest najczęściej wykorzystywana? Gdzie rośnie? Zaprezentuj grupie tę roślinę, nie używając jej nazwy. Reszta grupy powinna zgadnąć, jaka to roślina uprawna.

B.12 Żywność a paliwo

Poziom

Biopaliwa są kontrowersyjne, a niektórzy uważają, że wykorzystywanie upraw do produkcji biopaliw szkodzi światowym dostawom żywności. Należy zbadać tę kwestię, aby zrozumieć plusy i minusy biopaliw. Opowiedz się za kub przeciw i przedyskutuj tę kwestię z innymi członkami Twojej grupy. Kto wygrał debatę? Jaki był tego powód?

C.02 Wyzwanie dot. Zero elektroniki

Poziom

Wielu młodych ludzi na całym świecie spędza codziennie coraz więcej czasu używając elektroniki, w tym telefonów komórkowych, komputerów i telewizorów. Ile czasu spędzasz każdego dnia używając urządzeń elektronicznych? W przypadku tego wyzwania dowiesz się, ile godzin dziennie możesz przeżyć bez używania urządzeń elektronicznych. W tym czasie możesz zdecydować się na zajęcia takie jak spacer, uprawianie sportu, czytanie książek, pomoc rodzicom lub sąsiadom, taniec lub odrabianie lekcji. Zrób wykres dotyczący Twojego miesięcznego wyzwania i zapisz, co zrobiłeś podczas okresu wolnego od elektroniki oraz zapisz ile godzin udało Ci się przepracować każdego dnia. Co było najtrudniejszą częścią tego wyzwania? Czy wyciągnąłeś wnioski z tego wyzwania? Czy uważasz, że możesz kontynuować po miesiącu Twoje wyzwania lub nawet zwiększyć liczbę godzin dziennie, gdy nie używasz elektroniki? Trzymaj tak dalej, potrafisz to zrobić!

C.08 Eksperyment energetyczny

Poziom

Jak energia zmienia się z jednej formy na drugą? Jednym ze sposobów, w jaki energia zmienia się z jednej formy na drugą, jest reakcja chemiczna. Do tego eksperymentu potrzebna jest soda oczyszczona, ocet i duża miska. Wsyp do dużej miski łyżkę sody oczyszczonej. Następnie dodać odrobinę octu. Co się dzieje? Co widzisz? Bąbelki, które widzisz, to właściwie dwutlenek węgla! To, co widzisz, to potencjalna energia, która zmienia się w energię kinetyczną, lub ciecz zamieniająca się w ruchome bąbelki i gaz. Dowiedz się więcej tutaj: www.sciencekids.co.nz/experiments/vinegarvolcano.html

C.09 Gotowanie za pomocą energii słonecznej

Poziom

Być może podczas kolejnego spotkania spróbujesz gotowania na świeżym powietrzu z wykorzystaniem energii słonecznej, wykonując własny piekarnik słoneczny. Dowiedz się jak na stronie: www.hometrainingtools.com/build-a-solar-ovenproject/a/1237 Jeśli nie możesz polegać na słonecznej pogodzie, możesz zbudować własną turbinę wodną. Oto jak: bit.ly/GYifJJ

C.13 Efektywność energetyczna budynków

Odwiedź dom lub budynek, który produkuje własną energię przy użyciu paneli słonecznych lub innych technologii, które czynią go bardziej energooszczędnym. Jakiego rodzaju materiały budowlane zostały użyte? W jaki sposób dom jest efektywny energetycznie? Jakie są wyzwania związane z takim systemem? Dlaczego nie stworzyć modelu lub rysunku tego domu, który mógłby zostać pokazany w klasie lub na spotkaniu, oznaczając wszystkie części, które sprawiają, że dom jest efektywny energetycznie?

C.14 Energia jedzenia

Poziom

Podzielcie się na dwa zespoły w ramach grupy. Zrób kilka badań ze swoim zespołem, aby przygotować karty z artykułami żywnościowymi i odpowiednie karty z informacją o ilości energii zużytej do ich produkcji. Nie musisz trzymać się wyłącznie żywności, możesz włączyć inne przedmioty związane z produkcją żywności. Na przykład łódź rybacka zużywa energię, podobnie jak produkcja nawozów czy pestycydów, itp. Następnie wymieszaj karty i wymień je z drugim zespołem. Zwycięski zespół to ten, który jako pierwszy prawidłowo dopasuje każdy artykuł żywnościowy do odpowiadającej mu karty zużycia energii. Czy jesteś zaskoczony wynikami?

C.16 Jak zrobić baterię?

Poziom

Naprawdę ciekawi Cię elektryczność? Możesz przeprowadzić swój własny eksperyment z elektrycznością w domu, wytwarzając baterie! Baterie są wszędzie w naszym codziennym życiu – w samochodach, telefonach komórkowych, aparatach słuchowych i kalkulatorach. Do zrobienia domowej baterii potrzebny jest ziemniak, gwóźdź, moneta, kawałek metalowego drutu i latarka. Postępuj zgodnie z instrukcjami tutaj: http://stemplanet.org/content/homemade-battery. Przeprowadź ten eksperyment w obecności osoby dorosłej, która pomoże Ci z ostrymi przedmiotami.

D.09 Dobre pomysły

Istnieje mnóstwo wspaniałych pomysłów i projektów dotyczących efektywności energetycznej. Na przykład zasilane energią słoneczną nawadnianie kropelkowe pomaga rolnikom w Beninie, a mała elektrownia wodna w Tadżykistanie dostarcza energię elektryczną do domów i szkół. Dowiedz się więcej tutaj: www.sustainableenergyforall.org/about/success-stories. Wybierz jeden z takich projektów i przygotuj prezentację na jego temat dla całej grupy. Czy widać, że jest on realizowany w Twojej okolicy?

D.13 Wspólnotowa debata energetyczna

Poziom

Aby zredukować nasz globalny ślad węglowy, różne osoby w ramach I swojej społeczności muszą współpracować razem. Podzielcie się na dwa lub trzy równe zespoły. Każdy zespół będzie reprezentował inną grupę w ramach Twojej społeczności: przedstawiciele biznesu, przedstawiciele władzy, społeczności lokalne i grupy młodzieżowe. Wybierz konkretną kwestię energetyczną w Twojej społeczności, np. wykorzystanie torebek foliowych, dopłaty do energii odnawialnej, budowa nowej elektrowni lub recykling butelek z tworzyw sztucznych. Każdy z zespołów przeprowadzi burzę mózgów i omówi w ramach grupy zagadnienia i perspektywy w danej kwestii. Pomyśl jak grupa, którą reprezentujesz, może przyczynić się do zmniejszenia wpływu na środowisko naturalne w danej społeczności. Następnie przeprowadź debatę społeczną, w której zespoły wspólnie spróbują znaleźć rozwiązanie problemu energetycznego w celu zmniejszenia śladu węglowego danej społeczności. Czy znalezienie rozwiązania, gdy każda grupa miała różne opinie, było sporym wyzwaniem? (Źródło: Girl Guides Australia, Australijskie Stowarzyszenie Harcerek).

E.01 Drzewo zobowiązań energetycznych

Poziom

Przekonaj swoich przyjaciół i rodzinę, aby wraz z Tobą zaczęli oszczędzać energię. Znajdź miejsce w swojej szkole lub okolicy (np. biblioteka, ośrodek sportowy, rynek) gdzie można stworzyć drzewo zobowiązań energetycznych. Aby stworzyć drzewo zobowiązań energetycznych, będziesz potrzebować pustej ściany lub dużej tablicy plakatowej, małych kolorowych kartek papieru lub karteczek samoprzylepnych, taśmy i długopisów. Na potrzeby tej interaktywnej wystawy, Twoja rodzina, przyjaciele i inni ludzie w Twojej społeczności mogą stworzyć własne drzewa zobowiązań energetycznych, aby zmniejszyć ich zużycie energii. Możesz mieć swoje drzewo zobowiązań energetycznych wystawione przez jeden dzień, tydzień, miesiąc lub dłużej. Kiedy wiele osób bierze na siebie zobowiązanie, te małe karteczki papieru staną się drzewem lub nawet innym kształtem. Niektóre przykłady zobowiązań: do używania toreb oraz butelek na wodę wielokrotnego użytku; częstszego podwożenia innych (carpooling); do odłączania urządzeń elektronicznych gdy nie są używane; oraz do wyłączania światła przy wychodzeniu z pomieszczenia. Możesz sprawdzać swoich przyjaciół i rodzinę, czy na pewno dotrzymują obietnic! Jakie są najbardziej kreatywne zobowiązania? Kiedy skończysz swoje drzewo zobowiązań energetycznych, zrób zdjęcie. Możesz nawet chcieć skontaktować się z lokalnymi mediami (gazety, telewizja, itp.) w celu poinformowania o tym, czego się podjąłeś.

E.04 Iść pod prąd

Pomyśl o wszystkich sposobach wykorzystywania energii każdego dnia. Jeśli musiał(a)byś poświęcić tylko trzy rodzaje aktywności zależne od energii elektrycznej, jak wpłynęłoby to na Twoje życie? Wypróbuj to przez jeden dzień i zapisuj swoje obserwacje, jak wpłynęło to na Ciebie. Czego najbardziej ci brakowało? Czego brakowało Ci najmniej? Porównaj Twoje odpowiedzi z odpowiedziami Twoich przyjaciół. Jak się one różniły?

E.05 Przypomnienia o oszczędzaniu Energii

Zrób przypomnienia o oszczędzaniu ene/gii, które można umieścić w dom, szkole lub miejscu spotkań grupowych Napisz n małych karteczkach polecenia, takie jak: „zgaś światło”, odłącz wtyczkę, gdy nie używasz urządzenia”, „zakręć wodę prz^^in zębów”, itd. Umieść przypomnienia w pobliżu włączników urządzeń elektronicznych i umywalek. Zrób listę wszystkich spó wykorzystania energii w Twoim domu, szkole i miejscu spotkań grupowych. Pokaż ludziom, jak dużo można oszczędzić, będąc uważnym i działając w sposób zrównoważony.

E.11 Blog o energii

Stwórz grupowy blog o energii. Możesz pisać w nim o znaczeniu zrównoważonej energii dla nas wszystkich oraz o swoich pomysłach na bardziej efektywne wykorzystanie energii na co dzień. Ożyw go poezją, esejami i opowieściami o energii napisanymi przez wszystkich członków Twojej grupy. Bądź kreatywny(-a) – dlaczego nie aktualizować błoga każdego dnia inną wskazówką na temat oszczędzania energii lub opowieścią o energii. Wyślij link do swoich przyjaciół i rodziny i zaproś ich do śledzenia i komentowania Twojego błoga.

E.12 Wspólnotowa kampania energetyczna

Poziom

Kampania jest wtedy, gdy ludzie pracują razem, aby osiągnąć wspólny cel. Pomyśl o kampanii energetycznej, którą możesz zrobić w swojej społeczności, aby osiągnąć ważny dla Ciebie cel energetyczny. Przykładami celów kampanii mogą być: zwiększenie liczby osób, które używają butelek na wodę wielokrotnego użytku w szkole, edukowanie ludzi na temat programów recyklingu w Twojej społeczności lub zwiększenie oszczędności energii w Twojej szkole lub domu kultury. Dołącz do istniejącej kampanii ekologicznej lub rozpocznij własną kampanię z przyjaciółmi. Opracuj kreatywny plan, aby osiągnąć swój cel.

E.16 Biwakowanie o znikomym wpływie na środowisko

Poziom

Zaplanuj biwak dla całej Twojej grupy zgodny z zasadami świadomego wykorzystania energii. Dokładnie zaplanuj Waszą wyprawę kempingową tak, aby zminimalizować emisję gazów cieplarnianych podczas wyprawy. Pomyśl o tym, jak dotrzecie na kemping, co będziecie jeść, jak pozbędziecie się swoich odpadów i jakie działania będziecie wykonywać. Wymyśl kreatywne sposoby, aby zminimalizować swój ślad węglowy na kempingu i być tak energooszczędnym, jak to tylko możliwe.

Zobacz więcej na stronach

hm. Aleksandra Berner kierowniczka Zespołu ds. CZR
[email protected]

hm. Aleksandra Berner kierowniczka Zespołu ds. CZR
[email protected]

Copyright © 2023 Związek Harcerstwa Polskiego