Klimat
Zmiany klimatu to jeden z głównych problemów naszych czasów: globalnie temperatura wzrasta, wzorce pogodowe zmieniają się, lodowce topnieją, poziomy oceanów podnoszą się. Właśnie w tym momencie, kiedy czytasz ten tekst, wielu ludzi doświadcza bezpośrednio zmian klimatycznych i również wielu z nich cierpi głód z wyżej wymienionych, ale również innych powodów. Każdy zapewne się zgodzi, że COŚ musi zostać zrobione w tej sprawie, ale ilu ludzi COŚ już robi?
Zmiany klimatyczne to problem globalny, jednak w wielu przypadkach jest związany z indywidualnymi stylami życia, które prowadzimy. Odznaka „Zmiany klimatyczne i suwerenność żywnościowa” podniesie poziom wiedzy na temat tego, jak codzienne czynności przyczyniają się do zmian klimatycznych i w jaki sposób zarówno całe społeczności, jak i pojedyncze osoby są obecnie dotknięte skutkami zmian klimatycznych, głównie w aspekcie braku dostępu do wody i żywności.
Cele odznaki:
Jak zdobyć odznakę Klimat?
Propozycja jest podzielona na trzy części. Dla łatwiejszego odnajdywania zadań, użyto następującego systemu oznaczeń.
Aby zdobyć odznakę należy obowiązkowo zrealizować pierwsze ćwiczenie w kategoriach „Nasz Klimat” i „Nasza Żywość” jako ćwiczenia wprowadzające do tematu.
Następnie odznakę można dostosować indywidualnie i wybrać, najciekawsze i najbardziej odpowiadające waszym zainteresowaniom i potrzebom zadania.
Całość znajdziesz tutaj
Instrumenty metodyczne ZHP
Dzięki odznace Klimat możecie zrealizować następujące instrumenty metodyczne ZHP
Zuchy
Tropy: Ekoludki, Wodnik Szuwarek, Dietetycy/Dietetyczki, Rolnicy
Sprawności: Ekolog/Ekolożka, Meteorolog/Meteorolożka
Gwiazdki: Zuch sprawny „Zuch podejmuje działania nakierowane na ochronę środowiska”, „Zuch potrafi ubrać się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych”
Harcerze
Tropy: Robinsonowie, Młodzi przyrodnicy, Przyjaciele środowiska naturalnego
Sprawności: Badacz/Badaczka, Ekolog/Ekolożka, Przyrodnik/Przyrodniczka
Stopnie: Wkrótce
Harcerze starsi
Tropy: Zielony Raj
Sprawności: Badacz/Badaczka, Ekolog/Ekolożka, Przyrodnik/Przyrodniczka
Stopnie: Samarytanka/Ćwik
Wędrownicy
Tropy:Ekologiczny obóz
Sprawności: Badacz/Badaczka, Ekolog/Ekolożka, Przyrodnik/Przyrodniczka
A.01 Zatroszczymy się o nasze środowisko
Poziom
Porozmawiaj z członkami rodziny, twoim nauczycielem, twoim drużynowym, w jaki sposób zużywamy energię elektryczną, na co dzień. Zrób listę wszystkich możliwych pomysłów, w jaki sposób możesz ograniczyć zużycie energii. Przygotuj realistyczny plan oszczędzania energii i realizuj go przynajmniej przez miesiąc. Podziel się efektami ze swoimi kolegami i koleżankami z klasy, z zastępu, drużyny i zachęć ich do zrobienia swoich własnych planów oszczędzania energii.
A.02 Reduce your climate change footprint
Poziom
Zastanów się, w jaki sposób twoje codzienne nawyki mają wpływ na środowisko? Ile energii, wody, innych zasobów zostaje zużyte by stworzyć produkty, które jesz, w które się ubierasz i których używasz? Zrób listę realistycznych pomysłów, w jaki sposób możesz ograniczyć swój wpływ na zużywanie energii. Stwórz plan i realizuj go przez przynajmniej miesiąc. Podziel się swoim doświadczeniem z realizacji tego zadania ze swoimi kolegami i koleżankami z klasy, z podwórka, z zastępu, drużyny i zachęć ich do stworzenia swoich planów oszczędzania energii i zasobów. Ile zasobów i energii udało ci się zaoszczędzić? W jakich sytuacjach, przy których zasobach było najtrudniej wprowadzić nowe nawyki?
A.03
Poziom
Zorganizuj z drużyną lub zastępem mini panele słoneczne lub kolektory albo inne zielone generatory energii, które będzie można zainstalować przy twoim domu, szkole czy harcówce. Sprawdź możliwość pozyskania dofinansowania na takie inicjatywy.
A.04
Poziom
Wykonaj karty do gry z informacjami dotyczącymi zużywania wody i wykorzystaj je w szkole lub podczas zbiórki. Zrób na ich podstawie quiz. Przykładami mogą być poniższe ciekawostki:
A.05
Poziom
Poszukaj materiałów o tym jak zrobić swój własny papier z recyklingu (np. papier czerpany).
A.06
Poziom
Wymyśl nową funkcję dla odpadów codziennego użytku (plastikowe butelki, różne opakowania, pudełka, puszki, słoiki, papier, kartony, odpady drewniane, torby foliowe), zanim zostaną bezpowrotnie wyrzucone do kosza. Polecam zajrzenie dla inspiracji na stronę drugiezycierzeczy.pl.
A.07
Poziom
Zorganizuj wydarzenie – wymianę rzeczy (tzw. swap party), gdzie ludzie będą mogli wymienić się rzeczami, których już nie potrzebują na inne (wymiany ubrań, zabawek, gier, książek).
A.08
Poziom
Załóż „zielony pamiętnik” lub „zielonego błoga”, gdzie będziesz opisywać swoje działania na rzecz klimatu, czystszego środowiska i zmiany nawyków własnych i swoich najbliższych. Podziel się z innymi twoimi przemyśleniami.
A.09
Poziom
Ogranicz swoją konsumpcję niepotrzebnych rzeczy poprzez podjęcie decyzji o niekupowaniu przynajmniej pięciu rzeczy, które chciałeś kupić, a nie są ci tak naprawdę potrzebne. Kupuj mniej rzeczy, ale lepszej, jakości, które wytrzymają użytkowanie dłużej.
B.01
Poziom
Sprawdź, czy woda z kranu w twojej okolicy jest zdatna do picia. Jeśli tak, zaprzestań kupowania wody butelkowanej, jeśli do tej pory ją kupowałeś. Pomyśl, ile energii zostaje zużyte do wykonania plastikowej butelki (np. jest to ropa zajmująca % pojemności butelki!) i do przewiezienia jej do sklepu. Zastanów się ile plastiku trzeba wyprodukować w tym łańcuchu produkcji. Co się stanie z butelką po wypiciu napoju?
B.02
Poziom
Sprawdź, które z lokalnych roślin potrzebują mniejszej ilości wody i zaproponuj rodzinie, by je zasadzić/wysiać w pobliskim ogródku. Załóż małą uprawę ziół i przypraw do codziennych posiłków – można to zrobić w przydomowym ogródku, a nawet w doniczce na przyokiennym parapecie.
B.03
Poziom
Zbuduj własną kuchnię solarną! Zajrzyj na stronę:
hometrainingtools.com/articles/build-a-solar-oven-project.html
B.04
Poziom
Zbierz informacje dotyczące katastrof związanych ze zmianami klimatycznymi: susze, ulewy, tropikalne cyklony, powodzie, sztormy, pożary. Jaki mają wpływ na życie ludzi i na uprawianą żywność? Porozmawiaj z przyjaciółmi o tym, w jaki sposób my, mieszkańcy Polski możemy odpowiedzieć na te problemy. Zaznacz występujące katastrofy na mapie świata i zaprezentuj na forum szkoły, drużyny czy w hufcu.
C.01
Poziom
Odkryjcie z drużynowym, zastępowym, nauczycielem, co robi twoje miasto/twoja miejscowość by chronić środowisko i chronić klimat. Dołączcie do jednego z działań.
C.02
Poziom
Wybierz sobie kraj i dowiedz się jak najwięcej o żywności, posiłkach i zwyczajach żywieniowych ludzi z tego kraju. Przygotuj prezentację do przedstawienia w szkole lub na zbiórce.
C.03
Poziom
Spróbuj odnaleźć skutki zmian klimatycznych i ich wpływ na twoje okolice. Podziel się odkryciami z klasą, zastępem, drużyną. Poprowadź dyskusję, w jaki sposób możemy się przygotować na te zmiany.
C.04
Poziom
Zaprojektuj i wykonaj naklejki z hasłem przypominającym o wyłączaniu urządzeń: „Wyłącz mnie!”. Naklej je przy wyłącznikach światła, wyłącznikach urządzeń czy przy kranach w twoim domu, szkole i harcówce.
C.05
Poziom
Poznaj osobę, która wytwarza mydło z naturalnych składników. Przygotuj i sprzedawaj takie mydła podczas zorganizowanej kampanii przeciwko zanieczyszczaniu rzek i jezior w twojej okolicy.
C.06
Poziom
Przygotuj kampanię plakatową, dzięki której zachęcisz ludzi do wprowadzenia małych zmian do codziennych nawyków, takich jak gaszenie światła, spacer zamiast jazdy samochodem, recykling i powieś te plakaty w szkole, w twojej dzielnicy, w ośrodku kultury, urzędzie gminy czy hufcu.
C.07
Poziom
Zorganizuj kampanię na temat rozbudowy bezpiecznych dróg rowerowych w twoim sąsiedztwie.
C.08
Poziom
Zorganizuj ogródek komunalny, szkolny ogródek, ogród na dachu lub dołącz do tych, którzy taki posiadają. Przygotuj rysunki lub wykonaj fotografie, by monitorować wzrost zasadzonych roślin.
C.09
Poziom
Wraz z nauczycielem lub drużynowym zaplanuj wakacyjny obóz ekologiczny: zorganizuj lokalne dostawy żywności czy odbiór posegregowanych odpadów. Podnieś świadomość lokalnej społeczności na temat zmian klimatycznych i suwerenności żywnościowej.
C.10
Poziom
Zaadoptuj rzekę albo jezioro – jest to możliwe! Oczyść je z odpadów przybrzeżnych i monitoruj ekologiczne zmiany.
hm. Aleksandra Berner
kierowniczka Zespołu ds. CZR
[email protected]
Copyright © 2023 Związek Harcerstwa Polskiego